sobota, 26 maja 2012

Misja Madagaskar 2 - żywienie i odżywienie

Istnieje legenda o Malgaszach i ich Wyspie… Pewnego razu, kiedy Świat już był prawie stworzony a wszystkie lądy i morza zostały już rozdzielone między ludy, zmęczony Stworzyciel udał się do Edenu by odpocząć. Przybiegł do Niego św. Piotr i ze zmartwioną miną oznajmił, że jeden naród się spóźnił i żadnej ziemi mu nie przydzielono. „I co my z nimi zrobimy? Lud to dobry i spokojny, czekają teraz pod bramą, mam ich z niczym odesłać?" Na to Stworzyciel zastanowił się, westchnął i powiedział: „Dobrze. Niech więc oni przyjdą tutaj, a ja pójdę do Nieba".
W wakacje pragnę znów pojechać na Madagaskar. W zeszłym roku, razem z terapeutą manualnym Dominikiem Włochem i stomatolog Joanną Domagałą, pomagałem przy ośrodku zdrowia w Bemaneviky. Tym razem zależy mi na wykonaniu badania naukowego, poprzez które będę w stanie określić stan odżywienia młodych Malgaszy, jak również ocenić ich faktyczne potrzeby żywieniowe. Następnie badanie posłuży jako fundament przy pozyskiwaniu pieniędzy dla głodnych i niedożywionych dzieci. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia oraz UNICEF na Madagaskarze występuje ponad 30% niedożywienie. W porze deszczowej ulewne deszcze i powodzie niszczą pola ryżowe – jedyne źródło pożywienia mieszkańców. Pora sucha niesie ze sobą niedobory wody pitnej i nieurodzaj. Usłyszmy w sercach Afrykę…
Część sprzętu zagwarantuje mi uczelnia. Niestety by wykonać pełne badanie potrzebuję jeszcze kilku niezbędnych ekwipunków, bez których nawet otrzymany sprzęt zdaje się bezużyteczny. Jeżeli chciałbyś pomóc mi w tej inicjatywie mam dla ciebie pewien malgaski upominek. Cegiełka zawiera wanilię prosto z Madagaskaru. Dawniej uchodziła za środek płatniczy i przypisywano jej wartość złota. Dziś ceni się ją głównie ze względu na jej walory smakowo-zapachowe… Ten egzotyczny prezent za dowolną ofiarę można nabyć u mnie.
Daniel Kasprowicz – email: daniel.kasprowicz@gumed.edu.pl – tel.: 530-337-825
Przepis na… mleko waniliowe: laskę wanilii przekrój w poprzek i wydobądź z niej jak najwięcej ziaren zawierających aromat wanilinę. Dodaj je do mleka oraz dopraw cukrem. Zagotuj mleko i odstaw do przejścia smaku malgaskiej słodyczy.
Fundacja My Baobab, konto: 03 1320 1104 3025 0259 2000 0001; Bank Pocztowy SA; Oddział Okręgowy w Warszawie; ul. Świętokrzyska 31/33; tytułem: Odżywienie Malgaszy www.mybaobab.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz